Moře

25. října 2018 v 19:55 | C.ind.ere.lla |  Vášeň jménem DIVADLO
Slíbila jsem, že v říjnu se dočkáte ještě jedné divadelní pozvánky a své slovo plním. I když tím pozvánka si vlastně nejsem úplně jistá. Na téhle inscenaci se toho totiž povedlo setsakra málo.


Autor: Edward Bond
Překlad: František Fröhlich

Premiéra: 13. 10. 2018
Uvádění: Divadlo ABC

Režie: Ján Luterán


Obsazení
Louisa Rafiová - Veronika Gajerová
Willy Carson - Zdeněk Piškula
Rose Jonesová - Anežka Šťastná
Hatch - Viktor Dvořák
Jessica Tilehouseová - Jitka Smutná
Fanny - Eva Salzmannová
Jilly - Nina Horáková
Evens - Hanuš Bor
Farář - Michael Vykus
Hollarcut - Stavros Pozidis
Carter - Zdeněk Vencl
Thompson - Aleš Bílík
On - Jan Kukal

Délka představení: 1 h 40

Nové vedení Městských divadel pražských se rozhodlo zahájit své působení v této insituci premiérou hry Moře. Tato již téměř půlstoletí stará tragikomedie Edwarda Bonda u nás dosud nebyla uvedena a po zhlédnutí její pražské inscenace docela dobře chápu proč. Hra totiž k divákovi nepromlouvá ani mu nenabízí současná témata. Absolutní vyprázdněnost a bezradnost textu snad předčí jen bezradnost samotného zpracování.

Scéně dominují dva velké přepravní kontejnery postavené na sebe, jejichž přední část se dá otevřít, díky čemuž může vzniknout řada různých prostředí. Ta se následně dotváří ještě dalším nábytkem umístěným dle potřeby v přední části scény. Na jevišti téměř neustále panuje přítmí, které je ještě umocněno zbytečně dlouhými přestavbami, a vyvolává tísnivou atmosféru podtrženou nepříliš melodickou hudbou. Všechno budí dojem hororu, přesto se před diváky vzápětí začne odvíjet místy bizarní, místy absurdní výjev ze života ospalého přímořského městečka plného ztracených existencí.
Pokud tvůrci chtěli na diváky přenést pocit bezútěšnosti a nesmyslnosti lidského života, pak se jim to celkem povedlo. To jediné, co si kdokoliv může ze hry odnést, je totiž fakt, že život za nic nestojí a stejně z něj nakonec všichni zešílíme, tak ho pojďme nějake přežít. Zásadní slabinou inscenace je skutečnost, že si tvůrci neurčili, o čem vlastně chtějí hrát. Pravda, Bondův text nenabízí nijak široké výkladové možnosti, ale nějaké téma by se v něm jistě najít dalo. V ABC však na podobný přístup naprosto rezignovali a servírují hru jako hromádku vyprázdněných frází, jimž nevěří snad ani ti, kdo je pronášejí. Když se to spojí s faktickou absencí režie, Ján Luterán nezvládl dát hře pevnější tvar, vychází z toho neskonale nezajímavá nuda dlouhá i na těch krátkých 100 minut, které jí byly přisouzeny.

Z výše uvedeného nepřímo vyplývá i problematičnost hereckých výkonů. I jinak dobří herci působí na jevišti ztraceně. Stojí, sedí, přechází sem tam, občas pronesou nějakou tu repliku, aby se neřeklo, ale jako by nevěděli, co mají hrát. Jejich postavy absolutně postrádají charakter nebo jakoukoliv motivaci. Prostě se jenom tak plácají po jevišti, protože bez nich by se hrát nedalo, ale s nimi to taky nějak nefunguje.
Jednou z mála, ne-li jedinou výjimkou je Viktor Dvořák v roli psychopatického prodavače galanterním zbožím Hatche. Jedná se o tragikomickou figuru, paranoidního blázna předvědčeného o vlastní pravdě, jemuž se neodporuje. Dvořák je na scéně velmi dominantní, tónem hlasu i postavením si dokáže zjednat respekt, zároveň však mnoha mimovolnými gesty naznačuje, že Hatch to nemá v hlavě tak úplně v pořádku. Snaha o budování alespoň nějaké motivace je patrná také u Evense Hanuše Bora, potrhlého samotáře, který se zpíjí do němoty, aby z bezútěšnosti svého života nezešílel. Zbytek je však jedno velké herecké trápení, kdy by herci snad i chtěli něco tvořit, ale absolutní režijní bezradnost celého provedení jim to neumožňuje.

Z inscenace čiší amatérismus a totální neschopnost Jána Luterána nějak se s její režií popasovat. Všechno je jaksi nedodělané, črtovité a umělé. Nikdo netuší, o čem to vlastně hraje, natožpak, jak by měl pojmout svou postavu. Jednotlivé scény se staví vedle sebe a chybí mezi nimi spojnice. Jsou to nesouvislé střípky ze života městečka, které se marně pokoušejí najít společného jmenovatele.
Z výsledné inscenace čiší obrovská bezmoc - režiséra, co to vůbec tvoří, i herců, co mají vlastně hrát. Moře v divadle ABC je pokusem o představení dosud neuvedené hry význačného britského dramatika. Pokusem, který se vyložené nepovedl.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama