Iago

17. listopadu 2017 v 18:53 | C.ind.ere.lla |  Vášeň jménem DIVADLO
Kdo mě čtete už delší dobu víte, že mám ráda divadlo a docela ujíždím na muzikálech. A to bez ohledu na to, že jejich kvalita je poměrně kolísavá. Což znamená, že když se v Praze objeví nějaká novinka, nemůžu si ji nechat ujít. Samozřejmě nemám ani tolik času ani tolik peněz, abych už viděla všechny, co se momentálně hrají, ale do konce divadelní sezóny to hodlám alespoň z části napravit. A dneska pro vás proto mám pozvánku na kousek, který sice má jisté rezervy, ale za vidění určitě stojí. :)


Hudba a texty: Janek Ledecký

Premiéra: 21. 9. 2017
Uvádění: Divadlo Hybernia

Režie: Robert Johanson
Hudební režie: Michal Kovalčík


Obsazení (vypsala jsem všechny alternace, tučně jsou ti, kdo hráli v den mojí návštěvy)
Othello - Lukáš Adamec / Tomáš Novotný / Peter Strenáčik
Desdemona - Lucie Černíková / Dominika Richterová / Anna Julie Slováčková
Iago - Janek Ledecký / Petr Vondráček
Emilia - Dita Hořínková / Alžběta Stanková
Michael Cassio - Milan Peroutka / Ladislav Korbel / Juraj Bača
Bahiya - Dasha / Markéta Poulíčková / Monika Sommerová
Roger - Michal Novotný / Pavel Rudolf Plasche
Senátor Brady - Jaromír Adamec / Bořek Slezáček
Kardinál Lodovico - Oldřich Kříž / Martin Pošta
Boris Petrov - Ladislav Korbel / Patrick Plesinger / Ondřej Bohata
Šejk Abdul Así - Martin Šemík / Zbyněk Fric

Délka představení: 2 h 40

Shakespearovská látka je mezi muzikálovými tvůrci nesmírně populární a Janek Ledecký se k ní uchyluje už podruhé. Po velmi úspěšném Hamletovi se tentokrát rozhodl převyprávět další ze slavných Shakespearových tragédií, a to Othella. Změnil však perspektivu a do centra všeho dění postavil jednoho z nejsympatičtějších antagonistů všech dob - Iaga. Bohužel v tomto případě je název trochu zavádějící, protože Iago je sice vypravěčem a de facto průvodcem skrz celý děj, zůstává však otázkou, do jaké míry je postavou hlavní.

Tvůrci se rozhodli přesunout dějiště Shakespearovy tragédie z Benátek a Kypru do Ženevy a na Blízký východ, čímž dodali nezbytnou aktualizaci. Posunu využili rovněž u postavy Othella, který se nestává nežádoucím ženichem pro svou barvu kůže, nýbrž pro své náboženské vyznání - na rozdíl od ostatních aktérů je muslimem. Jinak se však děj až na drobnější odchylky a oproti Shakespearovi výrazně pozměněnému konci drží své předlohy a vypráví Othellův příběh.
Jak již bylo řečeno výše, hlavním vypravěčem je Iago, který nenápadně tahá za nitky děje a manipuluje všechny okolo sebe do svých promyšlených plánů. Jeho jediným cílem je vlastní prospěch, a to bez ohledu na to, kolik mrtvol za sebou nechá. Doslova. Vždyť nakonec se stává jedním z mála přeživších, protože všechny ostatní hlavní postavy postupně více či méně osobním přičiněním zlikviduje. Snad v důsledku volby Iaga coby vypravěče se však některé scény a především celkové poselství muzikálu stávají poněkud polopatickými. Jako by tvůrci měli potřebu všechno dokonale doslovit, což především v závěru přeci jen trochu obtěžuje.

Ledecký umí skládat melodickou a nápaditou hudbu, v tomto případě se to však úplně nepovedlo. Muzikál postrádá jednotné hudební téma, a přestože se některé melodie průběžně opakují, hudební linie nedrží pohromadě. Jedná se o směsici hned několika hudebních žánrů - od popových balad, přes jazzově laděná čísla a country až po orientální ozvuky v některých melodiích. Bohužel využití jednotlivých žánrů je nevyvážené a vlastně nemá řád a často ani logiku. Kupříkladu orientální rytmy by divák očekával v písních blízkovýchodní popcelebrity Bahiyi, tam se jich však téměř nedočká a je mu servírován vlažný popík. Řada melodií navíc po divákovi sklouzne, aniž by v něm zanechala hlubší dojem. K nejzapamatovatelnějším patří píseň Ve jménu lásky, která se v různých textových obměnách objeví hned několikrát, a Desdemonina závěrečná sólová píseň Celý život před sebou.
Texty jsou zpěvné a vyhýbají se zaběhnutým klišé. Ledecký má tendenci poměrně často sklouzávat k nespisovné či hovorové češtině, což sice občas zatahá za uši, ale v kontextu celku zase tolik neobtěžuje. Některé pasáže se opakují napříč celým dějem, nejčastěji se zpívá o lásce a jejích rozličných podobách, což je s ohledem na téma muzikálu pochopitelné.

Přestože krom company vystupuje v muzikálu jedenáct postav, některé z nich působí pouze jako figurky do počtu, statisti, kteří vlastně nemají pro děj vůbec žádný význam. Zvlášť markantní je to v případě mafiána Borise Petrova a Šejka Abdula Asího, kteří se do dění na scéně prakticky nezapojují, pouze o nich padne letmá zmínka. Velmi okrajové jsou také výstupy Kardinála Lodovica a Senátora Bradyho.
Za ústřední trojici bychom mohli považovat Iaga, Othella a Desdemonu, možná ještě doplněné o čtvrtého Michaela Cassia. Iago má být podle názvu i komentáře tvůrců hlavní postavou, toho je však dost těžké dosáhnout především s ohledem na hudební linku, která je mu přisouzena. Ledecký si part napsal sobě na tělo a přizpůsobil ho svým pěveckým schopnostem, možná právě proto však nejsou Iagovy výstupy hudebně příliš zajímavé, drží se v poměrně omezeném rozsahu a nepřinášejí ani žádnou výraznější sólovou pasáž. Petr Vondráček nemá problém je uzpívat, herecky se velmi snaží a většinou se mu daří získat si diváckou pozornost, jeho mimika, gestika i tón hlasu však občas sklouzávají k přílišné komičnosti a ubírají jeho postavě nutnou hloubku.
Hudebně mnohem zajímavější než titulní postava jsou Othello s Desdemonou. Všechny jejich duety jsou sice variací písně Ve jménu lásky, vzhledem k tomu, že se jedná o největší hit muzikálu, to však nevadí. Tomáš Novotný je po všech stranách profesionální. Dokonale ztvárňuje charismatického vojáka s citlivou duší, který se však až příliš snadno nechá zaslepit zlomyslným našeptáváním. Novotný má velmi příjemnou barvu hlasu, která se dobře poslouchá a dobře ladí s ostatními zpěváky. Navíc svou postavu od začátku buduje mnohem promyšlenějším způsobem než Vondráček svého Iaga a je proto divácky výrazně zajímavější. Vlastně máte tendenci fandit spíše jemu než jeho zlomyslnému našeptavači.
Desdemona Dominiky Richterové je jemná naivní dívenka toužící po velké lásce, která Othella bezmezně obdivuje a miluje bez ohledu na příkoří, jichž se na ní dopouští. Pěvecky je suverénní, menší zaváhání ve vyšších polohách u ní bylo slyšet pouze v její jediné sólové písni. Co však působí rušivě je silný slovenský přízvuk v činoherních pasážích. Zatímco v písních se ho dokáže zcela vyvarovat, u mluveného slova se jí to nedaří, což v dialozích skutečně hodně tahá za uši.
Michael Cassio Ladislava Korbela je příslušník "zlaté mládeže", který ke všemu přišel, aniž by se musel nějak výrazně snažit. Svou roli zvládá herecky i pěvecky na výbornou a jeho jemný chraplák se velmi dobře poslouchá. Potenciál zaujmout má rovněž Roger Michala Novotného, který je postavou veskrze komickou. V podstatě takový roztomilý ňouma, který by strašně chtěl dokázat, že za něco stojí, ale nedaří se mu to. Novotný celou dobu balancuje na hraně vážnosti a komiky, ale dokonale se na ní drží a nikdy nezklouzne za hranici nevkusu.

Iago je po všech stránkách spíše průměrným muzikálem, který využívá dobře známé látky, ale představuje ji z nové perspektivy. Nabízí několik příjemných melodií, neotřelé texty a ve většině velmi slušné herecké výkony. Určitě to není to nejlepší, s čím Ledecký kdy přišel, ale pokud přivřu oči, nevychází z toho Iago zas tak špatně.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama