Recenze na jednu velmi populární knihu, ke které se dostávám s několikaletým zpožděním, ale nakonec přece :)

Rok vydání: 2010
Nakladatelství: FRAGMENT
Počet stran: 328
Série: Hunger Games
Díl: první

Oficiální anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají...
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.
Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Moje hodnocení: 85%
V troskách bývalé severní Ameriky leží země Panem, které vládne mocný a přísný Kapitol. Před sedmdesáti čtyřmi lety se třináct krajů proti Kapitolu vzbouřilo… neuspěly a proto jako připomínka, že vzpoura musí být potrestána, je každoročně vybírána jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje do tzv. Hladových her. Her, kde dítě vraždí dítě a mocní si užívají zábavy. Co se ale stane, když se jeden hráč rozhodne hrát podle svých vlastních pravidel…

Senzace na Dni sklizně
Rok co rok nastává v zemi Panem Den sklizně - den, který se stává rozsudkem smrti pro 24 dětí ve věku od 12 do 18 let. Právě během velké slavnosti, účast na níž je povinná dochází k losování. Z osudí jsou vytahovány lístečky se jmény, jedním dívčím a jedním chlapeckým. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová má víc jak dvacet kartiček se svým jménem, někteří jsou na tom ještě hůř. Katnissina sestra Prim je ten rok v osudí poprvé s jedním jediným lístkem. Šance na to, že bude vylosována, je minimální. A přesto... je to právě její jméno, které zazní před shromážděnými davy. To Katniss nemůže připustit. Cítí potřebu svou malou sestřičku ochraňovat, a proto se dobrovolně nabízí jako Splátce.

Hladové hry začínají
Výcvik na profesionálního vraha začíná. V aréně jde totiž o jediné - zavraždit zbylých 23 soupeřů. Vítěz totiž může být jenom jeden, ten nejsilnější. Ale dají se skutečně všichni vyřídit tak snadno? Zvlášť když druhým Splátcem Dvanáctého kraje je Peeta Mellark, chlapec který v minulosti zachránil Katniss a její rodinu před jistou smrtí hladem. Ale v aréně není místo pro soucit. Snahou všech je přežít. Dochází proto k různým spojenectvím, strategiím, přetvářkám. Jisté je totiž jen jedno - diváci chtějí show.

Zachovat si život nebo charakter?
Rozhodnutí, před které je Katniss postavena. Pokud totiž chce přežít, musí se chovat tak, jak si přeje její instruktor. Byť by to bylo v rozporu s jejími vlastními pocity. Hraje tak pro diváky divadýlko. Na první pohled se jeví jako čestná dívka, která je ochotná obětovat život pro svou rodinu. Vždyť se přece dobrovolně nabídla místo sestry. Na ten druhý je to ale malá vypočítavá mrška, které jde jen o vlastní prospěch. Před zraky dychtivých diváků se tak odehrává drama, i když úplně jiného rázu, než by mnozí čekali.

Není ich-forma jako ich-forma
Stejně jako Mayské proroctví i Hunger Games jsou psány ich-formou v přítomném čase. Vypravěčkou je Katniss a vše se odehrává v přítomnosti. Tady mi to však z nějakého důvodu nevadí. Většina děje je založena na vnitřních úvahách hlavní hrdinky, časy se proto velmi často prolínají. Zvláště ve chvíli, kdy Katniss zabloudí do vzpomínek na minulost. Díky rozdílům v časech se člověk v příběhu lépe orientuje. Vzhledem k tomu, že děj je celkem akční, sem navíc přítomný čas skutečně skvěle pasuje.

Kdo se vrátí živý z arény?
Otázka, kterou si zajísté položí každý a bezpochyby si ji i bude umět zodpovědět. Vzhledem k tomu, že Hunger Games mají dohromady tři díly, je nabíledni, že hlavní hrdinka je přeci jenom tak neporazitelná, za jakou se snaží vydávat. Protože kdyby Katniss padla, o čem, nebo spíš o kom, bychom v dalších dílech četli? Ale nenechme se mýlit. Ono to s tím vítězstvím nakonec vůbec nemusí být tak jednoduché...

Tímto děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku.

2 lidé ohodnotili tento článek.